Vejle Fysioterapi og Træning

Gunhilds Plads 6 1th.

DK-7100 Vejle

Tel : 75 82 09 89

Mail: fysio@vejlefysioterapi.dk

Åbningstider Klinik

Man - Tors 8.00 - 18.00

Fredag       8.00 - 17.00

Åbningstider Træning

Man - Fre 5.00 - 22.00

Lør - Søn  6.00 - 18.00
 

Blood Flow Restriction (BFR) træning

På klinikken er den ansvarlige medarbejder for BFR træning Dennis Petersen

Hvad er det?

BFR er styrketræning af arme og ben med restriktion af blodgennemstrømningen. BFR har sit udspring i KAATSU og metoden er forfinet og valideret efter vestlig videnskabelig metode gennem de senere år (se historie længere nede).

Hvordan foregår det?

Via pneumatiske manchetter begrænser man blodcirkulationen i arm eller ben under styrketræning.

Er det farligt?

Nej, men der er naturligt visse cirkulatoriske  tilstande man skal være opmærksom på inden man påbegynder denne træningsform, hvorfor vore fysioterapeuter foretager en grundig forundersøgelse inden træningen og superviserer træningsforløb.

 

Hos Fysioterapi og Træning - Vejle arbejder vi tæt sammen med Jesper Emil Jakobsgaard Cand. Scient i Idræt på Aarhus Universitet, Dep. of Sport Science i forhold til implementering og udvikling af denne træningsform i klinisk praksis. Jesper har dedikeret sine studier til denne træningsform og har gennem sit speciale undersøgt effekten af okklusionstræning på muskelsundhed.

Hvorfor denne træning?

Studier påviser at det er muligt at øge muskelvolumen hurtigere med denne træningsform end ved sædvanlig styrketræning. Ligeledes foregår træningen med lavere belastning, hvorfor det er markant mere skånsomt for led end sædvanlig tung styrketræning. Klinikken ligger inde med relevante forskningsresultater og detaljeret effekt af træningen, hvis ønskes.

Hvem er det relevant for?

Alle....men i særdeleshed har træningen vist sig gavnlig hvis man har tabt muskelmasse, evt efter en operation, fejlstilling eller langvarig aflastning af arm eller ben. Derudover er det relevant for personer der har smerter i led (slid og leddegigt) under træning, da belastningen er lav og med flere gentagelser og giver en bedret mulighed for belastning af muskler under hensyntagen til led. Studier viser at muskelatrofien (muskelhenfald) efter operation er mindre hvis BFR træning startes allerede når man er sengeliggende lige efter operation.

En anden gruppe der kan have gavn af denne type træning er personer der har behov for en alternativ tilgang til styrketræning, hvor det er muligt at øge tilvæksten af muskelmasse og forbedre ydeevnen, enten inden for en specifik sportsgren eller for øget styrke

Hvordan kommer jeg i gang?

Du bestiller en tid til  BFR forundersøgelse. Denne undersøgelse indeholder en grundig anamnese (forhistorie), hvor vi sikrer os at der ikke er forhold i din historie, der forhindrer denne træningsform. Derefter fastlægger vi via ultralyd og pneumatisk manchet dit pulse elimination pressure (PEP) og den start modstand du skal træne under, med udgangspunkt i dit behov som patient eller rasktræner. Andre relevante undersøgelser foregår ligeledes under denne

Hvordan foregår træningen?

Træningen foregår superviseret i klinikkens træningsfaciliteter med pneumatisk manchet spændt på arm(e) eller ben. Afklemningstrykket (occlusionen)  monitoreres under træning for at opnå den optimale effekt. Der trænes til muskulær udmatning, hvorfor træningsformen kan være udfordrende og behovet for supervision nødvendig. Der vælges muskelgruppe(r) og om træningen foregår over et eller flere led.

Hvad koster det?

Hvis du har en henvisning er det sædvanlige sygesikringstakster.

Uden henvisning:

 

BFR introduktion

Du kan bestille tid til en introduktion og lære mere om BFR træning, hvad det kan gøre for dig og måske vigtigst - prøve det på egen krop. På den måde kan du finde ud af om det er noget der passer til dig. En introduktion er ganske gratis hvis du efterfølgende booker et trænings- eller behandlingsforløb. ellers koster det kr. 250,- . Et forløb består af minimum 12 træninger og koster fra kr. 500,- pr. træning. Det er vigtigt at sessionerne lægges relativt tæt på hinanden dvs. 2-3 tre gange ugentligt for at opnå et optimalt resultat. Allerede efter den første træning vil du kunne føle en mærkbar effekt og forskel sammenlignet med traditionel træning.

BFR INTRO:                          250,- (fratrækkes pris ved køb af BFR pakke)

BFR forundersøgelse:
Du booker tid til en BFR forundersøgelse. Her gennemgår vi hvad dit formål og dine forventninger til et BFR forløb er. Det være sig fitness, styrke, rehabilitering, smerte og/eller skadesbehandling. Vi  optager anamnese og identificerer de øvelser der måtte være mest velegnet til din specifikke situation, enkelt eller multiled. Herefter får du påsat pneumatiske trykluftsbælter på dine arme og/eller ben og dit Pulse Elimination Presure (PEP) bestemmes. Dette tryk er individuelt og varierer fra person til person og fra dag til dag for samme person. Det tryk bestemmes korrekt ved hver træning. Vi gennemfører nu en session for arme og ben med pneumatiske manchetter påspændt og med udgangspunkt i 1RM. Øvelserne gennemføres til udmattelse og du vil opleve en ophobning af mælkesyre og en mærkbar udtrætning i din muskulatur. Dette fortager sig hurtigt når trykket aftages. Forvent en del muskelømhed efter første gang. Allerede efter 2 – 3 gange vil du ikke længere mærke ømhed og din restitution efter træning er reduceret til få minutter.

BFR forundersøgelse:      600,-

BFR priser:

Arme og ben: 550,- pr gang

Arme ELLER ben : 275,- pr. gang

2 x ugt - 1 måned  8 træninger: 4000,-

3 x ugt - 1 måned 12 træninger: 5500,-

Historien bag BFR

BFR træning tager sit udgangspunkt Japan med nedenstående:

"I 1966 i en alder af 18, mens Yoshiaki Sato deltog i en buddhistisk ceremoni i sit hjemland Japan blev hans ben følelsesløs, mens han sad i den traditionelle japanske kropsholdning på gulvet.


Han kunne næsten ikke udholde smerten med benene bøjet under sig. Ud af desperation, begyndte han at massere sine lægge i et forsøg på at lindre ubehaget under den lange ceremoni. Han indså, at hans blodcirkulation blev blokeret i læggene, når han sad direkte på sine fødder. Det var Satos oprindelige KAATSU "ah-ha" øjeblik, hvor den oprindelige idé om blodgennemstrømnings-moderations-træning begyndte.


Hævelsen i hans lægge var magen til den han følte når han trænede vægte med benene. Det førte til et vigtigt spørgsmål og hypotse, "Jeg spekulerede på, om målrettet begrænsning af blodgennemstrømningen på kunstig vis kunne kopiere de fysiologiske betingelser for hård træning. Hvis dette var sandt, kunne der så realiseres fordele ved kun at løfte lette vægte i stedet for tunge vægte? "

 

Årelange Eksperimenter:

Over de næste 7 år eksperimenterede den unge mand fra Tokyo flittigt på sig selv ved at anvende forskellige cykelslanger, reb og bånd ved forskellige tryk på forskellige dele af hans krop. Han holdt metodisk styr på hvilken type bælter og pres som virkede og hvilke eksperimenter der ikke gjorde. Med mange års detaljeret "trial and error" udviklede Sato gradvist effektive protokoller til sikkert at begrænse blodgennemstrømning. Hans forskning på hans egen krop førte ham til at bestemme, hvilken længde og bredde af bælter der var ideelle ligesom den optimale grad af tryk samt steder på kroppen der var bedst egnet til KAATSU pres.


Bekræftelsens øjeblik

I 1973 i en alder af 25 år udviklede Sato detaljerne i KAATSU sådan som det i dag praktiseres. Dengang på en skitur, brækkede han anklen og beskadigede sit ledbånd omkring sit knæ. Skaderne blev diagnosticeret og lægerne fortalte Sato, at det ville tage 6 måneder at helbrede.


Med en gibsskinne på rehabiliterede Sato sig selv ved anvendelse KAATSU bælter på hans øverste del af benet. Han lagde gentagne gange KAATSU pres på og af , mens han udførte isometriske øvelser i 30 sekunder ad gangen efterfulgt af et par sekunder uden pres i alt tre gange om dagen. Resultaterne af hans regime chokerede hans læge, da hans muskelmasse ikke forsvandt til trods for en gibsskinne og han var fuldt ud restitueret og helbredt inden for 8 uger.
Yderligere bekræftelse.


Rygtet om Satos uhørte restitution spredtes hurtigt lokalt. Efterspørgslen efter hans nye metode voksede hurtigt så Sato åbnede Sato Sports Plaza i Tokyo og gennemførte KAATSU Træning på lokale japanere i løbet af det næste årti. Mens han trænede i tusindvis af kunder med KAATSU lærte Sato også hvad der virkede bedst på folk i alle aldre og med forskellige former for lidelser i perioden mellem 1973 og 1982. (kilde:kaatsu-danmark) .